Slide
Warsztaty taneczne | wydarzenie towarzyszące sdk Danceoffnia

Miejsce:
Piątek, Niedziela:
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10
Sobota: Policealne Studium Wokalno-Aktorskie w Białymstoku, ul. Zwycięstwa 28


Fot. M. Zakrzewski

Zapraszamy na warsztaty tańca współczesnego z czołowymi postaciami polskiej sceny tańca: Sylwią Hefczyńską – Lewandowską, Iwoną Olszowską, Elizą Hołubowską, Danielą Komędera – Miśkiewicz, Anną Steler, Anną Piotrowską. 

Piątek 18.06.2021
SDK Danceoffnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok.10

10.15 – 11.45 Warsztat taneczny “Pęd i zawieszenie”, Sylwia Hefczyńska – Lewandowska
12.00 – 13.30 Warsztat Taneczny, “Kontakt-improwizacja”, Iwona Olszowska,

Sobota 19.06.2021
Policealne Studium Wokalno-Aktorskie w Białymstoku, ul. Zwycięstwa 28

9.15-10.45 Warsztat taneczny “Przepływ”, Eliza Hołubowska,
11.00 – 12.30 Warsztat taneczny “Ciało w rozpadzie”, Daniela Komędera – Miśkiewicz,

Niedziela 20.06.2021
SDK Danceoffnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok.10

9.15-10.45 Warsztat taneczny “Tańcz, jak chcesz”, Anna Steller
11.00 – 12.30 Warsztat taneczny, “LOKALIZACJA ZABAWY – ENTERTAIN YOURSELF”, Anna. Piotrowska

CENA WARSZTATÓW: 

  • 50 zł jeden warsztat (1,h)
  • 75 zł jeden dzień warsztatów (2×1,5 h )

ZAPISY: 
Dokonywane internetowe przez formularz dostępny poniżej.

Piątek 18.06.

godz. 10.15 – 11.45 | Warsztat  “Pęd i zawieszenie” z Sylwią Hefczyńską – Lewandowską

“Proponowane zajęcia są efektem wieloletniego doświadczenia tanecznego zbieranego w Śląskim Teatrze Tańca u boku Jacka Łumińskiego oraz własnej pracy badawczej i artystycznej nastawionej na odnajdywanie w ruchu pozornych przeciwieństw, które dopełniając się i wzmacniając nawzajem okazują się różnymi kolorami jednej, tej samej palety-ekspresji cielesnej. W trakcie zajęć będziemy próbowali odnaleźć jednocześnie siłę i lekkość, dynamikę i łagodność, pęd i zawieszenie, napięcie i rozluźnienie, a przede wszystkim prawdę/ organiczność w zgodzie, ale i konflikcie z własnym żywym, czującym ciałem. Pracując nad świadomością tego skąd wypływa impuls i jakie siły fizyczne działają na ciało wprowadzimy ciało w dynamiczny, pełen zwrotów i zmian poziomów ruch. Zwrócimy uwagę na przepływ energii, adekwatne połączenie ruchu z oddechem oraz poszerzenie ruchu poprzez zastosowanie opozycji, negacji i niestabilnej równowagi wymuszającej podjęcie ryzyka.

Sylwia Hefczyńska – Lewandowska – wieloletnia tancerka i kierownik artystyczny zespołu Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Tańczyła we wszystkich premierach, które pojawiły się na deskach Śląskiego Teatru Tańca w latach 1995-2012. Były to zarówno spektakle w choreografii Jacka Łumińskiego- założyciela, dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru, jak i zaproszonych twórców, między innymi; Conrada Drzewieckiego, Henrietty Horn, Jay’a Hirabayashi, Diane Elshout, Idana Cohena, Sigridur Soffii Nielsdottir, Sweeboon Kuik’a. Przez dwadzieścia parę lat brała czynny udział w festiwalach krajowych i zagranicznych prezentując dorobek Śląskiego Teatru Tańca (Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu, Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie, Festiwal Teatralny w Avignon, Festiwal Interface w Kalkucie, Festiwal Tańca w Guandong w prowincji Kanton w Chinach, Tanzmesse w Duseldorfie i inne). Jako tancerka, pedagog i choreograf współpracowała z teatrami, instytucjami kultury, fundacjami na całym świecie; Rosja, Łotwa, USA, Kanada, Chiny, Indie, Wietnam, Korea Południowa, Niemcy, Holandia, Islandia, Norwegia, Wielka Brytania i inne.

Obecnie (od 2007 roku) wykładowca Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Przez dwie kadencje pełniła funkcję prodziekana na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Jako ekspert w dziedzinie polskiej techniki tańca współczesnego zapraszana jest przez uczelnie europejskie i instytucje kultury do prowadzenia warsztatów praktycznych, wykładów oraz konsultacji. Przygotowuje i przeprowadza projekty badawcze w obszarze tańca współczesnego angażujące studentów uczelni artystycznych, między innymi z Polski i z Chin. Jest autorką spektakli teatru tańca, tańczy w spektaklach niezależnych twórców. Ważną część jej działań artystycznych i pedagogicznych stanowią projekty społeczne realizowane z osobami ze środowisk wykluczonych.

 

godz. 12.00– 13.30 | Warsztat “Kontakt-improwizacja” z Iwoną Olszowską, 

Podczas warsztatu nawiążemy do tzw „material for the spine” Steva Paxtona. W warmup będzie solo i duo body work, rolowania, praca kręgosłupa. Będzie też poszerzenie aspektu small dance, falling into gravity a potem tzw. shering the spine oraz działania pozwalające zarówno na rozwijanie umiejętności kontaktu, jak i drogę do eksploracji, improwizacji w konfiguracjach trójkowych supportu, satelitowania, oddzialywania, etc. Wszystko wsparte podejściem Body Mind Centering.

Iwona Olszowska jest tancerką, choreografką, improwizatorką, wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi na specjalności Somatyka i choreografia, Somatic Movement Educator według metody Body Mind Centering. Doświadczenie zdobywała w centrach tańca w Nowym Jorku oraz fakultatywnie na uniwersytetach w Waszyngtonie, Alabamie i Calgary, na warsztatach Śląskiego Teatru Tańca i Centrum Animacji Kultury. Uczy tańca współczesnego, świadomości ciała, kontakt improwizacji oraz improwizacji jako performance. Współpracuje z Hurtownią Ruchu współtworząc Kurs choreografii scenicznej, Akademia Cyrkulacje. Prowadzi warsztaty na Festiwalu Cyrkulacje, Na Bosaka, Kinesfera  oraz innych festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. w Niemczech, Rosji, Mołdawii. Była kierownikiem artystycznym Eksperymentalnego Studia Tańca EST. Przez dwa lata tworzyła Obszar Tańca w Teatrze Barakah. Uczyła w  PWST w Krakowie i Warsaw Dance Department. Prowadziła lekcje somatyczne dla zespołów Polskiego Teatru Tańca oraz dla Carte Blanche Company w Norwegii. Tworzyła spektakle i choreografie dla zespołu EST, Polskiego Teatru Tańca, teatrów  dramatycznych- m.in. Rozmaitości, im. Juliusza Słowackiego, Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Współpracowała z Melissa Monteros i Wojciechem Mochniejem Gdańskim Teatrem Tańca, Maida Withers, Risa Jaroslow, Dance Across Borders. Występowała w USA, Kanadzie, Finlandii, Rosji, Izraelu, Mołdawii, Gruzji, Portugalii, Ukrainie, Austrii, Niemczech, Szwecji.
Tańczy solowo (również w przestrzeniach alternatywnych- Site Specific) , improwizuje strukturalnie oraz prowadzi wykłady performatywne. Współtworzy spektakle z Pawłem Koniorem i muzykiem Marcinem Janusem. Realizowała również projekty kooperatywne m.in. z tancerzami: Anna Haracz, Natalia Iwaniec, Magdalena Przybysz, Renata Piotrowska Auffret, Jacek Owczarek, Ewa Szubstarska, Piotr Skalski, Marta Pietruszka. Bierze udział w realizacji Pracowni Fizycznej Zdarzenia, Rezydencjach 45 plus z Ewa Wycichowska’ Motus Animi”, Jakubem Lewandowskim „blask”. Realizowała zamówienie choreograficzne Krakowskiego Centrum Choreograficznego w co-choreografii z Ferencem Feherem, TransMiss(i)On. Ostatnio opracowała projekt  społeczno-artystyczny dla Ciało Umysł pt. TransForm Beeing. Była zaangażowana w Projekty Kultura w sieci min, Wirtualne Laboratoria Tańca, Przewodnik Taniec i wykład o BMC, Kino Tańca w KCC, Dotknij Ruchu oraz Ruch w Instytucie Teatralnym, Wirtualny Klub Kulturalny, Wirtualna Scena Tańca AOIA.

 

Sobota 19.06

9.15-10.45 | Warsztat taneczny “Przepływ” z Elizą Hołubowską,

Zajęcia oparte są na naturalnych ruchach i przepływie energii w ciele, zabawie z ciężarem, grawitacją, oddechem, wykorzystaniu podłogi jako partnera w tańcu. Zajęcia wsparte są improwizacjami, pozwalającymi wyzwolić naturalny potencjał. Podążanie za impulsem, muzyką, wyobraźnią, partnerem otwiera nowe przestrzenie i kreuje nową rzeczywistość.

Eliza Houbowska –  tancerka, instruktorka, choreografka, mgr animacji społeczno- kulturalnej, fizjoterapeutka, wykładowca Zespołu Szkół Artystycznych TOP-ART i Podyplomowych Studiów o kier. Pedagogika Tańca w Szczecinie, jurorka i instruktorka na festiwalach tanecznych. Była tancerka Teatru Tańca ALTER z Kalisza, z dyplomem tancerza zawodowego przyznawanego przez Związek Artystów Scen Polskich, choreografka i instruktorka Teatru Tańca EGO VU w Gryfinie. Prace Elizy zdobyły wiele nagród i prezentowane były na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. Uczestniczyła w projektach tanecznych z wieloma wybitnymi światowej klasy choreografami i tancerzami. W roku 2019 została laureatką nagrody  PRO ARTE przyznawanej przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury w województwie zachodniopomorskim. Eliza współpracuje jako tancerka i choreograf z Teatrem KANA w Szczecinie,  Teatrem Uckermärkische Bühnen w Schwedt i Ośrodkiem Działań Twórczych – Zamek Broellin w Niemczech. Była twórcą koncepcyjnym i organizatorem festiwalu tańca KINESFERA przy Operze na Zamku w Szczecinie, a obecnie organizuje międzynarodowy festiwal tańca współczesnego JESIENNA SCENA TAŃCA, który od roku 2009 odbywa się w Gryfinie.

 

godz. 11.00 – 12.30 |  Warsztat taneczny “Ciało w rozpadzie”, Daniela Komędera – Miśkiewicz,

Będę dzielić się z uczestnikami warsztatu praktyką ruchową opartą wokół jakości: bezruch, łatwość przystosowania i miękkość jako narzędzia transformacji. Skupimy się na zdolności adaptacji i uważności ciała. Będziemy korzystać z pojęcia transformacji, szybkiej zmiany jakości w pracy indywidualnej i w parach. Chcę, abyśmy doświadczyli pracy, która umożliwi wszystkim poszerzanie własnego języka ruchowego i uruchomi kreatywność.

Daniela Komędera- Miśkiewicz jest choreografką, tancerką, aktorką. Ukończyła PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca.  Współpracuje z Joe Alterem, Teatrem Dada von Bzdulow, Lubelskim Teatrem Tańca, Agnieszką Glińską, Teatrem Amareya, Weroniką Pelczyńską, Kayą Kołodziejczyk, Maciejem Kuźmińskim, Quan Bui Ngoc,  Wojtkiem Mochniejem, Agatą Dyczko, Dominiką Wiak, Kasią Kanią, Brianem Michelsem, Jackiem Łumińskim. Wraz z artystami z Niemiec tworzyła kolektyw Little Interference, w którym wyprodukowała m.in. Heimsuchung/Nawiedzenie-, otrzymując nagrodę Złota Maska za choreografię. Jest stypendystką  Alternatywnej Akademii Tańca Grażyny Kulczyk w Starym Browarze oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Spektakl Manhattan, który współtworzy z Dominiką Wiak wygrał konkurs do puli Polskiej Sieci Tańca w 2020 r., konkurs Teatr Polska oraz dostał się do finału Konkursu The Best Off. Spektakl Room 40, w którym tańczyła otrzymał nagrodę publiczności na Polskiej Platformie Tańca w 2014r. Daniela jest współtwórcą spektaklu Zrabowali mi składaka, realizowanym w Klubie Żak w Gdańsku, prezentowanymi na Scenie Tańca Studio; Festival Dei Due Mondi i innych. Współpracuje jako choreograf przy filmie animacji malarskiej Chłopi w reżyserii Doroty Kobieli. Występowała na festiwalach w Brazylii, Holandii, Japonii, Grenlandii, Szwecji, Rosji, Niemczech, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Gruzji, Białorusi i innych.

Niedziela 20.06.2021


9.15-10.45 |  Warsztat taneczny, “Tańcz jak chcesz”, Anna Steller

Zapraszam serdecznie do udziału w warsztacie tanecznym, podczas którego spróbujmy uwolnić się od wszelkich schematów i będziemy tańczyć tak jak chcemy. W czasie 1,5 godzinnego warsztatu wsłuchamy się w nasze ciała i poprzez ruch będziemy doświadczać rzeczywistości, bycia „tu i teraz”. Bez oceniania, bez skrępowania, z otwartym sercem i przygotowanym ciałem.

Anna Steller – tancerka, performerka i choreograf. Absolwentka Slawistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Na scenie występuje od 1993 roku. Od wielu lat tworzy spektakle taneczne, akcje performance oraz performance typu site specific. Współpracuje z wieloma choreografami, reżyserami, artystami wizualnymi m.in.: Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz, Anna Królikiewicz, Anita Wach, Maciej Salamon, Ramona Nagabczyńska, Tomek Bazan, Nigel Charnock, Rebecca Lazier.  Od 1993 roku tańczy w Gdańskim Teatrze Dada von Bzdulow.  W 2005 roku współzałożyła zespół Good Girl Killer. Obecnie w zespole tworzy wraz z Magda Jędrą. Jako performerka koncentruje się głównie na przejrzystości przekazu, na radykalnych rozwiązaniach artystycznych. Interesuje ją praca w duecie, praca z artystą o innych obszarach zainteresowań, negocjacja na polu sztuki, z której rodzi się nowa, świeża jakość. Interdyscyplinarność tańca i sztuki scenicznej to obszar, który bada od lat, próbując zrozumieć i przekazać publiczności ważne dla mnie treści i koncepcje. Swoje prace prezentowała m.in. w Arts Station Foundation w Poznaniu, Maat Festiwal w Lublinie, Malta Festiwal w Poznaniu, L1 Contemporary Dance Festiwal w Budapeszcie,“Body-Mind” Warszawa , “Heineken Open’er” w Gdyni, “Four Days” w Pradze, Festival of naked form w Pradze. Laureatka stypendiów i nagród, m.in.:  Dance Web na festiwalu Tańca Impulstanz w Wiedniu, Stypendium Visegrad Fund, Nagrody specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej, oraz Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl “Good Girl Killer”. W 2014 roku była stypendystką Alternatywnej Akademii Tanecznej przy Art Station Foundation w Poznaniu. Dwukrotnie otrzymała Stypendium Ministra Kultury.

 

 

11.00 – 12.30 | Warsztat taneczny, “Lokalizacja zabawy – entertain yourself”, Anna Piotrowska

Warsztat, który poprowadzę będzie na styku tańca współczesnego, w oparciu o pracę z podłogą i z elementami improwizacji, które wzmacniają sam taniec i świadomość pracy z ciałem, m.in. jego ciężarem, zauważeniem pracy kończyn i rolą aktywnego centrum. Praca nad pobudzaniem własnej i grupowej energii. Zapraszam na 1,5 h dobrej zabawy.

Anna Piotrowska / Warszawa / Bytom – Doktor w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie rytmiki i tańca, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, tancerka, Fundator
i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca – eferte, założycielka “mufmi” w Warszawie (1995 r). Od 1996 r. stworzyła 120 autorskich choreografii i przedstawień. Obecnie dyrektorka Teatru Rozbark i prodziekan Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Otrzymała nagrodę Województwa Śląskiego „Złotą
Maskę 2016” za całokształt pracy, za reżyserie i choreografie spektakli dla Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK w 2015 r. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych. We wrześniu 2015 r. spektakl w reżyserii Anny Piotrowskiej i wykonaniu Łukasza Pawłowskiego „toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie!” zdobył Grand Prix XIII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie i Nagrodę Główną 3. Koszalińskich Ogólnopolskich Dni Monodramu. Spektakl „bless the king_nieliryczna pieśń” otrzymał nagrodę na Festiwalu SzekspirOFF 2018 w Gdańsku. Artystycznie Piotrowska zainteresowana jest  improwizacją i pogłębianiem świadomości ciała i umysłu jako narzędzia zwielokrotnionej, wielofunkcyjnej obserwacji. Poszukuje relacji obiektywnego ciała w kategorii, którą nazwała „onebodyspacerecognizer”. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniem pracy procesowej odkrywając m.in. narzędzia zgłębiające laboratoryjną pracę nad tekstem, kreacją postaci, jak również wzmacniając doświadczenia w podwyższonych stanach ciała i umysłu, poprzez działanie na  wyobrażeniach i emocjach, które wpływają na kreację ruchu i poszukiwanie kanałów energetycznych uwalniających sam taniec.